knoflikNahoru peramost.cz
tlačítko návratu

Obraz (pro) Helenku

klíč „Mysl je zelená planeta.“

<( předchozí ) … ( další obraz )>

malba Helenka

najeď (PC) nebo klikni (mob/tab) pro zvětšení

noční foto

Intuitivní malba na míru

bez plastiky

v noci svítící (fotoluminiscen­ční), lakovaná

akryl na plátně 50×50 cm

rok tvorby 2020


Esence malby

„Mysl je zelená planeta.
Co sází, to roste.
Bez tvé pozornosti, co by dokázala?“


Vstupní výklad díla

Hlavní téma obrazu bych svými slovy nazval Starosti a Hry.

hlava
hlava

Malba poukazuje na hravou mysl, která (pokud má možnost a prostor) je pro každou srandindu.

Je plná zvířecích výjevů, které vyprávějí příběh majitelky a také pro majitelku.

had
had

Obrys hlavy a tvar obličeje tvoří had. Jak známo, had je našeptávač a vyživuje se nepříjemnostmi. Hlava hada je bolestivou tváří.

sup
sup

Sup je ostražitý. Udržuje hlavu v napětí. Má v oku lebku. Symbolicky vyjadřuje, že mysl ovládá člověka a udržuje jeho pozornost skrze obavy ze smrti. K vyškubání supa stačí trochu kritického myšlení. To, že tělo jednou odejde, je od početí jasné/vyřešené. Tak proč se zneklidňovat.

kočka
kočka a mouša

Hra na kočku a myš je opět symbolické vyjádření, jak si mysl přestavuje, že existují vnitřní a vnější objekty/obrazy/představy.

Vnitřní (kočka) se honí za vnějšími (myši), aby je mohla zatáhnout do své skrýše a užívat si jich.

My celou honičku prožíváme jako osobní příběh jenom a pouze proto, že jsme zarytě přesvědčeni, že jsme tato mysl.

Úplně popletení jedinci si myslí, že jsou ta kočka, protože nedokáží rozlišit kočku jako součást procesů myslící mysli.

vnější svět
vnější svět

Když hlava neřeší (hada, supa, kočku, náladu), mysl září. A protože zdánlivě vnější svět jsou objekty mysli, pak můžeme říct, že vnější svět je také zářící.

slon
slon

Venku je třeba vychechtaný sloník.

pták
pták

Nebo pták - symbol volnosti.

hlava
koukání a přemítání

Oko posmutněle sleduje ptáka a pusa (jazyk hada) je ve tvaru smutné skoby.

Stejné oko vesele kouká na stejného ptáka (svět) a pusinka, která je vidět pod skobou se příjemně usmívá. Tato mysl už ví, že čemu dává pozornost, to prožívá a tak kouká na hru venku jako zábavnou hru myšlenek. V tomto okamžiku, jakoby kočka kývla a říkala, tak jo, pojď, už tě můžu bez obav pustit domů.

Všimni si, že kočka je přesně uprostřed obrazu. U obrazů z mých rukou jde o sektor komunikace mysli a zároveň zadní vrátka k sobě samé/mu. Dokud vidíš kočku/vrátka, máš k dispozici jen další objekty mysli. Jakmile kočka z nedostatku jí věnované pozornosti zmizí, zjistíš, že tu nikdy žádná kočka nebyla.

Kočka sleduje myš, ptáčka i tebe. "Kdy na to přijde?", vrní si pod vousky.



Je dobré mít na paměti, že obrazy z mých rukou jsou asociativní.
Proto je vstupní výklad (narozdíl od klíče/esence) pouze orientační a umožňuje první krok na cestě do „zapomenutých“ částí mysli majitele...

Protože je tvořený intuitivně (zjednodušeně řečeno bez znalosti sebe a budoucího majitele), ale cíleně, asociativní spouštěče jsou přesné v tvarech a barvách na míru uživateli.

Mysl adresáta většinou přistupuje k dílu jako k puzzle a snaží se identifikovat jednotlivé dílky. Tj. rozpoznat konkrétní objekty.

A protože identifikace může vzniknout pouze na základě vlastních zkušeností (zážitků a představ), pak automaticky vyplavuje osobnostní vzorce. Komunikuješ sám/sama se sebou.

Protože nejsi pod tlakem, emoční vzorce se ukazují včetně souvislostí kdy a jak vznikly. A to je klíčový okamžik, kdy je možné buď příčinu přijmout jako zkušenost, kterou už není třeba vláčet dále nebo si jasně vydefinovat, jaký vzorec chování v životě ukončit.

Časem se z interakce mezi tebou a tvým obrazem objeví pouto řekněme hlubinné psychologie. Možnosti, kam se ve své mysli dostat jsou nad teoretické chápání. Důležitá je však podstata před všemi výjevy, která se ukáže prostě někdy.

Na závěr nastane rozplynutí představy obrazu a dojde ke spontánnímu uvědomění, že já a obraz jedno jsme.

Mysl je tichá a zavládne pohoda, které se říká osvícení. To pochopitelně není trvalý stav, protože osvícená je mysl a přirozeností mysli je pohyb/žvatlání, takže dříve či později vtáhne naši pozornost zpět do jevového světa. Ale počínaje zkušeností tiché/osvícené mysli, obraz se stane asociativním připomínačem, který ti pomůže utišit mysl, jen co se před svým obrazem na chvilku zastavíš.

Vstup i ty do svého zrcadla