Učíme se automatickou kresbu

article305.jpg

Učíme se automatickou kresbu


Článek z archivu českého Klubu Psychotroniky a UFO, badatelské organizace, zabývající se anomálními jevy.
FAKTA-X – AUTOMATICKÁ KRESBA


(část IV.)

Na úvod chci poděkovat všem, jež nám zaslali své kresby. Je vidět, že se probudil o kreslení zájem, protože tolik dopisů jsem opravdu nečekala. Paní Stáňa Eliášová z Brandýsa n. L. zvládla kresbu své oblíbené kytičky ibišku na jedničku. Mile překvapili manželé Košťálovi z Lesní osady, kteří se automatické kresbě věnují již delší dobu. Paní Lenka Košťálová nakreslila sebe při meditaci, všimněme si rozzářeného místa v oblasti hrudníku (obr. 1), totéž centrum srdeční čakry nacházíme v barevném provedení (obr. 2) svědčící o tom, že paní Lenka energie nejen vnímá, ale rozvinula i vnitřní vidění. Pokud jsou mezi vámi takoví, komu se i přes velké snažení kreslit nedaří, můžete se pokusit zachytit své vnitřní stavy podobnou cestou, malujte, míchejte a kombinujte barvy tak, jak vás napadne. Některé vaše práce taktéž rádi otiskneme.

S automatickou kresbou se to zdaleka nemá jako ve sportu, kdy zátěž rozdělujeme rovnoměrně a důraz je kladen zejména na pravidelnost. Kreslete, kdy máte chuť a cítíte „že to nastoupilo“, poznáte to tak, že se vnitřně začnete na setkání se sebou těšit. Cítíte-li napětí a autokreslení vám nepůsobí radost, můžete si odpočinout. Pokud od automatické kresby nechcete upustit nadlouho, doporučuji chopit se štětců i pastelek a zkusit malovat. Tím v sobě začnete prohlubovat cit pro kombinování a vnímání neohraničenosti barev v prostoru.

Pokud se vám tužka rozepíše (i kdyby to byla jen změť čar), zašlete nám obrázek nebo jeho kopii do redakce, budeme velice rádi, otiskneme ho v některém z příštích čísel či v připravované knize. Zároveň prosíme, abyste při kreslení používali fix, přetištění je potom jednoduché.

Úloha pro šikuly: V minulém cvičeni jste se naučili aktivovat tak zvané třetí oko (6. čakra), dnes si vyzkoušíte něco jiného. Usedněte se vzpřímenou páteří, uvolněte se, zejména v oblasti krční páteře, která bývá často zablokována (několikrát opište kruh hlavou, uvolnění je tak snadnější). Nekřižte nohy, zhluboka dýchejte a zavřete oči. Představujte si veliký světelný kotouč vznášící se nad vaší hlavou. Kotouč víří, jeho světlo vás téměř oslepuje. Pomalu se snáší níž k vaší hlavě, brzy ucítí dotyk s vaší pokožkou (teď!). Máte pocit nádoby plnící se zlatavou vlnou. Nyní uchopte tužku, nedotýkejte se podložky a dovolte jí klouzat po papíře. Cítíte-li, že je kreslení u konce, přeneste pozornost na světelný kotouč. Vidíte jeho střed, který se pomalu vzdaluje od vás a pomalu se rozplývá v prostoru.

(pokračování)

Pavlína Brzáková

Učíme se automatickou kresbu

(část V.)

„Asi před 20 lety má dcera kreslila jen tak, bez určité představy a potřeby, na navštívenky. Často jsem pak ve vlaku nacházela různé tváře, které ona karikovala. Bylo to asi to, čemu se dnes říká automatická kresba. Posilám pár ukázek, třeba zaujmou." (Věra Vinická, Tasovice)

Vyjdeme-li z předpokladu, že prostor kolem nás je plný informací, potom fakt, že nacházíme, co jsme dříve nakreslili, není zase tak překvapující, jak by se zprvu zdálo. Jednou jsem pomáhala při akci pro děti nazvané Dětský ráj. Tehdy děti malovaly, co je napadlo. Postávala jsem kolem malířských stojanů a bavila se tím, že jsem automatickou kresbou zachycovala obrázky dětí ještě dříve, než se objevily na papíře. Najednou mi ruka nakreslila Micky Mouse. Rozhlížela jsem se kolem, ale žádné dítě myšáka nekreslilo. Najednou se k papírové ploše přihnal jakýsi tatínek a já s překvapením sledovala, jak se před mýma očima objevuje myšákova hlava s velikýma očima. To samé odpoledne mne navštívil jeden známý, aby mě pozval na setkání s několika přáteli, které jsem neznala. Abych si zkrátila dlouhou chvíli, nechala jsem ruku volně kreslit. Na papíře se mi objevovaly tváře jakýchsi lidí. Večer mi připravil velké překvapení. – Při návštěvě jsem se setkala s lidmi, jež jsem to odpoledne nakreslila. Počet obrázků dokonce souhlasil i s počtem lidí v místnosti. Tehdy jsem byla velice překvapena, ale postupem času jsem pochopila, že zázrak můžeme prožít v kterémkoliv okamžiku. Stačí se jen dobře dívat a umět naslouchat. Při pohledu na karikatury, které nám poslala paní Věra Vinická (obr. 1), může každý skeptik namítnout, že jde o náhodnou podobnost a že hrubými črty zachycená tvář se podobá mnohým lidem, které potkáváme dnes a denně na ulici. Nepovažovala bych to za příliš důležité. Z vlastní zkušenosti vím, že prožitek, že „věci mohou být i jinak, než se zdají", je herný. Podobnou radost jsem několikrát zažila při vyluštění složité matické úlohy. – Jako by mi trochu svitlo!

Důležité je mít stále na paměti, že si jenom hrajete. Není to nic, co by vás mohlo znepokojovat, ani něco nadpřirozeného. Ve skutečnosti si otevíráte vrátka k sobě a komunikujete sami se sebou.

Nehledejte proto kontakt s „těmi nahoře", o nichž se často ve svých dopisech zmiňujete. Energie, záznamy, jež se vám zpočátku kreslí, jsou zvláštním druhem „kaligrafií zachycujících stavy prohloubeného vnímání. Paní Jana Šípová z Plzně, která nám před časem poslala své „kartografie", začala při kreslení používat barvy (obr. 2) a napsala nám znovu: „Se zatajeným dechem očekávám, co bude dále. Mohu říci, že se u mne spustila stavidla pro něco krásného, to že zážitky, které přitom prožívám, jsou až neskutečně nádherné."

A nyní úloha pro šikulky: Usedněte ke stolu a dodržujte všechna učená pravidla. Zapalte svíčku a pusťte si vaši oblíbenou melodii. Zaposlouchejte se do jejích tónů a nechte se jí unášet. Až ucítíte, že se vaše mysl rozplývá, přiložte tužku k papíru a nechte ruku, ať volně klouže po bílé ploše. Až přestanete kreslit, opatrně se vracejte zpět. Nespěchejte, vnímejte prostor jako navštívení. Obrázky vzniklé automatickou kresbou zašlete na adresu naší redakce. Nejhezčí výtvory otiskneme v některém z příštích čísel či v připravované knize. Napište nám něco o tom, co při kreslení zažíváte. Komu se kreslení nepodařilo, napište nám, jaký postup jste zvolili. Bude to pro nás poučením.
Pavlína Brzáková

Automatickou kresbou se dnes zabývá řada lidí. Svědčí o tom nejen rostoucí hromada vašich dopisů s kresbami na mém pracovním stole, seznamy léčitelů – diagnostiků v inzertních rubrikách, ale i občasné výstavy automatických kreseb, jako byla nedávná výstava paní ing. Šalátové v Jindřichově Hradci. Dnes bych vás ráda zavedla do prostředí v pravém smyslu slova uměleckého, do ateliéru malíře Boba Hochmana věnujícího se abstraktní malbě a speciální technice malby na lidské tělo body- art. Málo známé však o něm je, že se v soukromí věnuje automatickému kreslení, a právě na toto téma jsme mu položili několik otázek.

Automatickou či medijní kresbou se zabývám od rolu 1992, i když o tomto principu vím již z dřívějších let. Kdysi jsem získal knihu Karla Weinfurtera Tajné síly přírody a člověka a tam v jedné kapitole je o podobném kreslení i psaní zmínka. Tehdy jsem se o to víc nezajímal a bral jsem to jako něco, co zřejmě může existovat. O to víc jsem byl překvapen, jak se tyto křivky zvláštním způsobem vytvářejí pod uvolněnou rukou. Tok energie v ní i celém těle byl pozoruhodný. Jaké byly tvé začátky z automatického kreslení?

Úplně první pokusy byly decentní, šlo o pár posuvů na papíře a nějak jsem se stále nemohl koncentrovat a dokonale se propojit. Později jsem se už dokázal soustředit víc a kresby začaly dostávat rozmanité formy.

Odkud přicházejí obrazy, které se objevují na kresbách? Jsi to ty sám, nebo máš pocit, že skrze tebe promlouvá něco jiného?

(část VIII.)

Učíme se automatickou kresbu

Automatické kreslení v podání malíře Boba Hochmana

Odkdy se automatickou kresbou zabýváš?

Hodně o tom přemýšlím a sám nevím, jak bych to vlastně přesně definoval. Určitě jsem však přesvědčen, že se nejedná pouze o podvědomí, jak někteří tvrdí. Charakter kreseb a vzkazů, bizarnost jmen a ostatní s tím související je tak rozmanité, že není možné, že by se vše jen odehrávalo ve mně a vycházelo pouze z mé osoby. Věřím v propojení s dalšími energiemi…

Využíváš kresby jako inspiraci pro další druhy své tvorby?

Jestli mě inspiruje?

To se tak přesně nedá říci, že by mě kresba vyloženě inspirovala. Každopádně však křivky, které vznikají, a další variace tohoto druhu souvisejí s mou ostatní tvorbou – mimo jiné i s poezií. Rozdílný je jen přístup k tvorbě samé, přesněji řečeno úhel pohledu v okamžiku vzniku určitého díla.

Děkuji za rozhovor.

Úloha pro šikulky: Pozorně si přečtěte otázky, na které odpovídal Bob Hochman. Vy, kteří se věnujete automatické kresbě již delší dobu, nebo alespoň od počátku našeho kurzu, napište nám své odpovědi a zkušenosti s kreslením. Váš osobní přístup k tomuto tématu jistě obohatí všechny, kteří se samokresbou zabývají. Zašlete nám rovněž své kresbičky, při jejichž kreslení si kladete nějakou konkrétní otázku, nebo zaznamenáváte určitý stav či pocit. Na zadní stranu napište, o co se jedná. Kreslete raději fixem nebo propiskou, obyčejná tužka je příliš nevýrazná a těžko se přetiskuje. Můžete nám také zaslat vzorky automatického písma, kterému bychom se chtěli věnovat v některém z příštích čísel. Dalším tématem, kterým se budeme zabývat, je partnerský vztah (nejen mezi mužem a ženou). Pokuste proto automatickou kresbou zachytit vztah dvou konkrétních lidí a obrázek nám zašlete. Nejzajímavější z nich s příslušným komentářem uveřejníme, pokud si budete přát – i anonymně. Máte-li osobní dotaz, přiložte ofrankovanou obálku a já vám ráda odpovím. Těším se na vaše dopisy.

Bob Hochman: Rozhovor
Pavlína Brzáková
Foto: MARTIN JANS

Učíme se automatickou kresbu

(část IX.)

I když se často říká: „Co se škádlívá, to se rádo mívá,“ nic nás tak v životě nepotrápí jako neporozumění v partnerských vztazích. Každý z nás touží po harmonickém vztahu, mnohdy o něj i usiluje, a když narazí na nepochopení, klade vinu obvykle svému partnerovi. Střety v názorech, sváry a šarvátky mezi mužem a ženou jsou na denním pořádku a jen přijde chvilka klidu, už jeden z nich nabírá dech, aby tomu druhému „natrhl tipec“.

Na téma partnerské vztahy mi přišla od vás spousta dopisů, z nichž bych se nyní chtěla některým věnovat. Pro ilustraci partnerského příběhu jsem si zvolila tři následující obrázky, ze kterých nyní společně vyčteme, co se na energetické úrovni mezi partnery odehrává.

Energetické centrum týkající se emocionální rovnováhy či závislosti na partnerovi nalezneme v oblasti solar-plexu (4. čakry). Jedná se o jedno z nejcitlivějších míst, kde vnímáme pocit bolesti při ztrátě partnera, nebo při zažívání strachu z neopětované lásky. Právě proto nešťastně zamilovaní lidé trpí nechutenstvím a trávicími problémy. Takto neopětované emoce blokují víření 4. čakry a problémy se záhy projeví i na fyzické úrovni. Obrázek paní Hany Rudolfové z Prahy (č. 1) zachycuje stav mezi partnery těsně po hádce. Muž (vlevo) je během slovní potyčky energeticky oslaben verbálním zásahem do oblasti solar-plexu. Žena je v tuto chvíli vůči svému partnerovi v dominantním postavení. K tomuto ostřejšímu slovnímu projevu je motivována citově, domnívá se, že její názor není dostatečně respektován (viz energetické spojení 5. a 6. čakry na obrázku).

Paní Iveta Dvořáková z Dolní Lukavice zaslala kresbu vzájemného vztahu dvou lidí (muže a ženy). V době, kdy obrázek (č. 2) kreslila, byl vztah zřejmě harmonický. Na úrovni prvních dvou čaker jde o spojení harmonické, propojení v oblasti solar-plexu považuji rovněž za pozitivní. Nejsilnější je úroveň čaker srdečních (5. čaker), která vytváří kolem muže a ženy energetický kruh. Tito lidé by se spolu měli cítit dobře a šťastně. Komunikační rovina (6. čakra) se rovněž jeví jako vzájemně otevřená, v komunikaci by tedy neměly být problémy.

Autor dalšího obrázku (č. 3) si nepřeje být jmenován, nic nám však nebrání, abychom se kresbu nepokusili interpretovat. Žena (vpravo) je zobrazena se silně rotující a otevřenou čakrou v rovině srdeční. Zdá se, že je na muži velmi citově závislá. Muž je na vztahu více zainteresován sexuálně.

Může jít o muže dosud nevyzrálého, nebo o vztah v rané fázi, kdy si partneři dosud společně neujasnili, co od sebe navzájem očekávají. Prozatím nejde o rovnocenný vztah, žena může být poněkud psychicky labilní (přílišná citová zranitelnost).

Úloha pro šikulky: Pokud vás výklad a kresby zaujaly, pošlete nám některé vlastní obrázky.

Zakreslete naučeným postupem vztahy mezi vašimi blízkými, společně se je pak pokusíme interpretovat. Zároveň vás chci požádat, kdo ovládáte automatické písmo, zašlete nám některé ukázky, budeme se mu věnovat v příštím čísle. Uvítáme jakékoliv návrhy, nápady a zkušenosti, které by naši rubriku zpestřily. Chceme věnovat dostatečný prostor pro začínající i pokročilé. Těším se na příští setkání.

Pavlína Brzáková

Učíme se automatickou kresbu

(část X.)

Ještě předtím, než se budeme věnovat dnešnímu tématu – automatickému písmu – chtěla bych vás upozornit na chybu v číslováni obrázků partnerských vztahů, která se přihodila v čísle minulém. Přehozením číslováni obr. 2 a 3 došlo k záměně i jejich významů. Zkušenější to zajisté poznali sami. Za tuto chybu se vám velice omlouváme.

Dopisů s příspěvky týkajícími se automatického písma přišlo do redakce pomálu. Připisuji to skutečnosti, že ti, kteří se automatickému písmu věnují po delší dobu a získávají jeho prostřednictvím soukromé rady a poznatky (ať již přicházejí odkudkoliv), je odmítají ze zásadních důvodů zveřejňovat. Vnitřní etika jim ventilování soukromých záležitostí zakazuje.

Automatické písmo je známo především z oblasti spiritismu, kde se setkáváme s terminologií označující neznámé subjekty jako „vesmírné přátele" nebo také „duchovní učitele" či „duchy zemřelých", s nimiž jsou v době seance navazovány kontakty. Děje se tak prostřednictvím média, citlivého člověka, který se dovede natolik odosobnit, že může přijímat informace vyslané jiným subjektem a přenášet je pomocí automatického písma, nebo také ústní formou, při níž často dochází ke změně hlasu (žena hovoří mužským hlasem a naopak).

V rámci „ufologie" (obor, jehož serióznost akademická půda rázně popírá) existuje řada kontaktérů navazujících komunikaci s mimozemskými civilizacemi (EBE, civilizací ze souhvězdí Plejád, Labutě, Orionu, apod.). Vesměs se však jedná pouze o výplody vlastních představ.

Zajímavé bezesporu je, co soudí o automatické kresbě a písmu učitel jógy Máhéšváránanda: „Je to druh intuice a sebesugesce. Ve skutečnosti jsou to pouze vaše nápady. Vezmete tužku, zavřete oči a začnete hýbat tužkou po papíře. Když tam tužku položíte a odejdete 5 m od stolu a teprve nyní začne tužka psát, pak bych řekl, že to něco je. Ale jinak je to jen dětská hra. Pohybování stolů. Není to vysoký stav ducha a nevede to k Bohu a k vyšším věcem. Je to jako když se hrají karty. Promiňte, nechci se dotknout lidí, kteří to dělají. Tímhle nevyřeší svoje problémy. Řeknu vám malý příběh; Byla jedna dívka, která někoho velice milovala. A hoch tu dívku zklamal. Ona teď nevěděla, s kým vlastně ten hoch je. Někdo jí řekl jméno nějaké druhé dívky. Udělala to, že vzala tužku a ta tužka psala abecedu.

Vždycky však psala písmena zejména té druhé dívky. Dívka pak říkala: Vidíte, vždyť i duch mi říká, že to je tamhleta! – Jsou to vaše nápady, je to vaše ruka. Totéž jako s kyvadýlky. Když je někam zavěsíte a nedotýkáte se jich, pak pod ně dáte nějaký předmět a ony se rozhýbou – tak to bych ocenil. Ne však, když je držíte v ruce a je v tom vibrace vaší ruky. Motýl dokáže rozpoutat velkou bouři."

Postup: Automatické písmo je při hlubší koncentraci projevem jednoho z našich mnohých Já (pro ilustraci přikládám písmo zhotovené paní Hanou Rudolfovou z Prahy). Zpočátku bývá nečitelné, jednotlivá písmena nejsou dotažena, na první pohled nerozeznáme, kde končí jedno slovo a kde začíná druhé. Často se písmena překrývají a někdy je písmo obráceno zrcadlově. V první fázi, než se ruka rozepíše, se písmena mohou opakovat a zdvojovat. Je zapotřebí velké trpělivosti a odpoutání se od všedních věcí, abychom nalezli cestu k sobě. Časem možná i od automatického písma upustíme, protože poznáme, že informace můžeme přijímat přímo a jejich přenášení na papír je zbytečně komplikované. Vše závisí na naší vnitřní bdělosti a postoji k myšlenkám, kdy budeme schopni určit, která myšlenka pochází od nás a která z jiného zdroje. Postup, jak docílit automatického psaní, je stejný jako při automatickém kreslení. Pouze je nutné do podvědomí vložit myšlenku, ve které pevně stanovíme, že volíme psanou formu. Písmo zpočátku procvičujeme maximálně 10 minut denně, nejlépe v době od 18.00 do 22.00, kdy je náš organismus připraven relaxovat a je bdělejší. Budete-li písmo zkoušet, neklaďte si žádnou otázku. Budete tím více překvapeni, co se vám objeví. Zapalte si svíčku a usedněte ke stolu v místě, kde vás nebude nikdo rušit. Oči nechte zavřené, nebo si na stěnu před sebe nakreslete dva body. Oči zafixujte tak, že šilháním naleznete mezi označenými body bod třetí. Na něj pak upřete svou pozornost a sestupte do svého nitra. Teprve pak je čas na psaní. Přistupujte k sobě, jako byste oslovovali někoho neznámého. Buďte k sobě milí a otevření. Výsledek se jistě dostaví.

Pokud se vám ruka rozepíše, zašlete nám ukázku do redakce, budeme velice rádi a nejhezčí „písmo " použijeme v připravované knize. Zároveň Lidová univerzita při Městské knihovně v Praze chystá semináře, kde se automatickému kreslení a psaní budeme postupně věnovat. Zájemci se mohou hlásit písemně v redakci. Na závěr chci poděkovat za dosud zaslané příspěvky, váš zájem o kreslení nás velice potěšil. Přeji příjemné prožití vánočních svátků.

Pavlína Brzáková

Učíme se automatickou kresbu

(část XI.)

K pokročilejším výtvarnicím, ale abychom neopominuli i naše milé začátečníky, nahlédneme společně do dopisu, který k nám přišel až ze Slovenska: „Zaujala ma rubrika Automatická kresba. Veľa som o nej počula a čítala, ale nikdy ma nenapadlo, že by som to mohla sama vyskúšať. Bola som presvedčená, že člověk, ktorý sa tým zaoberá, musí mať určité danosti. Ale Vy ste ma vyprokovali k tomu, aby som to vyskúšala a teraz som strašne zvědavá, či majú moje vzniknuté kresby aj nějaký konkrétny význam. Možno, že ma až tak nezaujíma, aký význam, ako to, či sa mi podarilo dostatočně sústrediť a či v mojom prípade sa dá hovoriť o automatickej kresbe,“ ptá se paní Monika Eštoková z Košic (obr. 3). která postupovala podle návodu v Regeně 6/97, kdy skrze fixaci očí na dva body umístěné na stěně…

„Poté, co byli čtenáři vyzváni zaslat automatické kresby, posílám k tomuto tématu pár svých obrázků. Pracuji s kružítkem a obyčejnými pastelkami. Jsou to vždy obrázky, které vyjadřuji určité symboly. Nevím, budete-li je považovat za automatickou kresbu, ale já to tak cítím. Obrázky mají vždy v základu kruh, který je pro mne symbolem celistvosti a dokonalosti,“ píše paní Jitka Pavlíčková z Adamova, která nám do redakce poslala na ukázku několik svých mandal.

Díky vašim kresbám a obrázkům, jež nám do redakce neúnavně posíláte, získáváme spoustu podnětů k přemýšlení. Ukázky, které otiskujeme, jsou jen malým zlomkem z takto získaného materiálu. Některým z vás jsem už odpověděla přímo, s jinými si budu povídat prostřednictvím časopisu a pevně doufám, že se postupně dostane řada na všechny.

Kruh – rozhraní vnitřního a vnějšího světa

Obrázky typu mandal mohou někomu připadat ve srovnání s automatickou kresbou naprosto odlišné. Avšak každý malíř a kreslíř záhy vytuší, že obojí má mnoho společného (obloučky, půlkruhové linie, spirálky či dokonce květinové motivy). Vycítila to například paní J. Pavlíčková, která na svých obrázcích vyjádřila pomocí základních barev svá vidění pocitů, vjemy a vnitřní stavy ve vztahu k okolí (obr. 1). Mandala je symbolické zachycení stavu vědomí na různých úrovních – proto je obrázek nazván Přímou cestou. Na tomto obrázku převládá fialová barva související se 6. čakrou, třetím okem. Fialová barva bývá zastoupena v auře člověka, jenž se nespokojuje s běžným výkladem světa a je hledajícím. Podobné barevné spektrum nalézáme na automatické kresbě (obr. 2) nazvané Amen z cyklu Otčenáš, kterou nám zaslala ing. M. Šalátová z Českého Krumlova věnující se tomuto druhu kreslení již sedmým rokem. Ačkoliv obrázky Amen a Přímá cesta kreslily dvě rozdílné autorky, jejich příbuznost (co do zvolení barev a jejich odstupňování) je zarážející.

Vibrace – základ kresby

Paní ing. M. Šalátová i J. Pavlíčková tvoří stejně z víření zorního třetího bodu, na který přenese svou pozornost, dokázala v sobě probudit kresebný mechanimus. Základem je opět spirála, nekonečná řada "kruh, jež může být při dobré vůli odrazovým můstkem pro skutečnou meditaci.

A nyní úloha pro šikulky: Usedněte zpříma a zhluboka dýchejte. Je podvečer a máte za sebou těžký den. Soustřeďte se na svůj dech, je vaším spolehlivým průvodcem. S každým výdechem z vás vyplouvají nánosy únavy a rozpouštějí se v prostoru. Pomalu sestupujete do svého nitra. Dýchejte pomalu a opatrně postupujte dál – je otevřeno… A nyní položte ruce před sebe a uchopte tužku. Nechte ruku zvolna klouzat po papíře a snažte se udržet jemné impulzy, které z vás vycházejí. Vyberte si barvy podle svého citu. Možná bude výsledná kresba připomínat výtvor dítěte. To je v pořádku, čím jiným bychom byli i věčnými dětmi. Nefalšované vědomí okamžiku patří právě dětem. Kombinujte barvy podle svých přání. Soustřeďte se na výběr nejvhodnější barvy. Výsledný obrázek nám zašlete do redakce, budeme velice rádi. Nejhezčí otisk vydáme v některém z příštích čísel, nebo v připravované knize. Napište nám, co jste během kreslení pociťovali. Můžete se prokreslit na některém z následujících témat: partnerské vztahy, prociťování vlastního těla či těla blízké osoby, případně i automatické písmo. K těmto tématům se budeme pro velký zájem postupně vracet, spolupráci s Městskou knihovnou v Praze budeme pořádat na jaře sobotní seminář věnovaný automatickému kresleni. Budete-li mít zájem, pošlete nám do redakce svoji přihlášku. Seminář je určený jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé.

Pavlína Brzáková

Učíme se automatickou kresbu

(část XII.)

Děkuji za množství dopisů, které nám do redakce posíláte. V poslední době přicházíte se stále zajímavějšími nápady, jak lze využít možnosti nejen automatického kreslení, ale i malby. Mezi nejnápaditější patří módní návrhy a tzv. poselství paní Marie Kučerové z Pisku, od níž jsme obdrželi dopis a několik fotografií z veřejného vystoupení a módní přehlídky v Ústí nad Labem. Abychom však také nezapomněli na začínající, otiskujeme dvě kresby Martiny Kapraňové z Prahy, která postupovala podle jednoho z návodů uveřejněných v našem časopise. Nyní však k dopisu paní Kučerové: "Rozhodla jsem se Vám napsat, protože vnitřní automatická malba mého snímaného podvědomí, jinak řečeno: otevřely se dveře mého vlastního chrámu – mého Já, mě dovedla až k poselství, jež chápu, že je určené nejen pro mne, ale i všem, kteří mu chtějí naslouchat. Kromě psaných poselství, maluji jak perokresbou, tak olejomalbou na plátna, pořádáme s přáteli výstavy spojené s léčivou módní přehlídkou (modely jsou vždy originálem, neboť každý z nás má jiné podvědomí i nadvědomi, jiný frekvenční tón a samozřejmě barvu svého bioplazmatického vyzařování).

Je to nový obsáhlý projekt. Obrazy, které vytvářím, jsou poselstvím z dávných dob, další jsou určené pro dnešek, jiné pro budoucnost. Všechny představují velikou expanzi energie „Božího" světla a obrovskou sílu.

Postupuji takto: přijde ke mně člověk, namaluji si ho automatickou malbou, zaznamenám aspekt projevu duchovního, emočního a mentálního pole. Vytvořím tedy jeho zrcadlo, odraz čistého Já. Podle barev, které takto vyzískám, ušiji model. Podle vyzařování energii a různých blokád čaker se na model aplikují polodrahokamy, protože mají určitou citlivost a léčivé vibrace působící na merediány (energetická řečiště zón), které se jejich vlivem dolaďují. Pozor! Látky jsou z přírodního materiálu: musí být živé.

Jako další fáze následuje speciální esoterická hudba, protože ve vokálech abecedy je obsažen celý kosmos. Teprve potom je možné začít diagnostikovat (zde je důležité, aby byl diagnostik skutečným odborníkem a specialistou) a dolaďovat opět celkovou bioenergii na základě speciálních technik na principu Světla.

Programy, kterých se zúčastňuji, jsou doplňovány homeopatií, fytoterapií, parapsychologií, relaxací, aromaterapií, lymfomasážemi atd. K tomu samozřejmě patří i automatické psaní, takže poselství určené tazateli je z hladiny podvědomí vyvoláno směrem do běžného vědomí. Tak může dotyčný vyčíst, co mu jeho prastará duše říká o jeho cestě a poslání.

Učíme se automatickou kresbu

(část XII.)

Obr. 1

Vzhledem k tomu, že působím se svou společností v kraji pohádek na jihu, máme i velmi hezký pension Mája v prostředí Orlické přehrady, projevuji se v časopisech a v ordinaci jako léčitelka. Protože se blíži doba přelomu a jen na nás záleží, budeme-li čistí, posílám Vám léčivou kresbu anděla Světlonoše (obr. 1), vyzařující energii, jež vchází do našeho chrámu a otevírá ho stříbrným klíčem a dává to nejcennější, co má: lásku, zdraví a sílu. Celá prapodstata energií, hmoty a okamžiku je v nás. Odpovědi na všechny otázky nosíme v sobě, v našem světelném chrámu. Nikde jinde nejsou. Záleží na každém z nás, jak se budeme cítit, chovat a navzájem respektovat. Ten pravý zákon je Harmonie, symfonie Světla," píše paní Marie Kučerová z Pisku.

Martina Kapraňová z Prahy, která zřejmě začala s prociťováním vlastních energetických center, nám zaslala kresbu, na níž je zřetelně zdůrazněno centrum v oblasti kolem pupku. V doprovodném komentáři se proto táže: „Automatickou kresbu jsem vyzkouše poprvé. Jsem překvapena, že to funguje. Pocitově snad rozumím tomu, co se mi vykreslilo, ale obrázky, které jsem označila (obr. 2 a), mi vrtá hlavou. Nejde o nějaký problém?"

Obr. 2

Odpověď není jednoznačná, neboť přesně nevím, podle kterého návodu jste postupovla. Pravděpodobným důvodem, proč se zakreslilo toto konkrétní energetické centrum, bude, jste se v době kreslení podvědomě „pohybovala" na úrovni třetí čakry. Tímto silovým místem působí jakási „vůle k životu", usměrňující fungování a chtění, nutná pro existenci v běžně vnímaném světě. Toto je však jen zběžný náčrtek. Také si však myslím, proto vás vnímám jako citlivou bytost, že byste se měla pokusit naučit (pokud to již neděláte), to centrum mentálně zakrývat a chránit se, aby jím do vás skrze něj neprýštily energie, které by mohly narušit vaši emocionální rovnováhu. Místo v oblasti pupku je branou, jíž vchází do těla „stres". Je dost možné, že právě na to chtěla vaše kresba upozornit. Nyní záleží na vás, který z nabízených výkladů budete považovat za výstižnější.
Obr. 3

Úloha pro zvídavé: Ráda bych se věnovala v příštích číslech Regeny partnerským vztahům. Vy, kteří již automaticky kreslíte, pokuste se skrze prociťování vztahu k vámi vybranému člověku (nebo i zvířeti) tento vztah zachytit.

Obrázky zašlete na adresu redakce, budeme se v nich učit společně číst a můžeme se pokusit některé komunikační problémy vysvětlit. Nabízí se vám široké pole působnosti. Každý dobrý nápad je samozřejmé vítán!

(pokračování)

Pavlína Brzáková